Thursday 23 October 2008

Another week alone

English version after the pictures.

Litt lite å fortelle denne uka - og litt kortfattet må det være også siden Jeg flyr til Oslo i kveld (torsdag) - og blir i Norge i 10 dager for å ordne litt med huset vårt i Porsgrunn. Rønnaug er fremdeles i Oslo og jobber der.

Historien om å få kredittkort er lang og tildels frustrerende å fortelle. Etter to måneder her, og med mange besøk til banken, e-post osv, er saken fortsatt uløst - nå krever banken å se tre lønnsoppgaver, ikke bare den ene de har fått samt brev fra arbeidsgiveren som bekrefter ansettelsesforhold og lønn. Jeg har ikke vært her lenge nok til å ha tre lønnsoppgaver!

Men jeg har hatt fremdrift på en annen front. Her trenger man et spesielt kort for å kunne kjøpe vin og øl fra landets eneste "vinmonopol" - dette har jeg nå skaffet og har kjøpt inn litt vin og øl til oss.

Jeg klaete ikke å fullføre dette før jeg fløy til Norge, og heller ikke mens jeg var der - dermed blir det et par uker uten innlegg fra oss. Nå er jeg i England - mine reiseplaner ble endret slik at jeg har tre dager i England på vei hjem til Qatar fra Norge. Her har jeg vært så heldig å treffe mine foreldre for en hyggelig kveld - de kjørte over til der jeg oppholder meg nord øst i landet.

Bilder - klikk på de enkelte bildene for full størrelse.
Picutures - click on the picture for a full-screen version.


Vinterstemning i oktober.
A feeling of winter at the end of October.


Det flotte huset til Miles og Ingrid - en vintermorgen.
Miles and Ingrid's house - bathed in winter sunshine.


Miles (med Hannah), ingrid (med Lilly) og Rønnaug ved fjorden.
Our hosts (names above) down by the fjord where they live.

Rønnaug jobber i hagen vår med litt høstrydding før nye leietakere flytter inn.
Rønnaug working in our garden with an autumnal clean up - ready for the new tenants.


English version.

Apologies for dropping a couple of weeks - both of us have been out of Qatar for some time and although I started to draft an entry before I left, I never got round to completing it. Rønnaug has been in Norway on business, I flew to Norway for a week of holiday - time spent decorating our house and making it ready for the new tenants to move in. Rønnaug joined me for the two weekends - which we spent staying with our good friends Miles and Ingrid. They were so helpful - giving us the run of the house and enabling ut to be effective in the painting, plumbing and gardening work which ad to be done. It was nice to experience the Norwegian autumn - and a taste of the winter to come as there was a frost every morning and even a light snow fall - see the pictures.

In the days before flying to Norway I had more frustration with my bank - who still will not issue me with a credit card. I have however got my "Liquor Permit" - enabling me to buy alcohol from the one outlet in the country. I have thus stocked up for some time with fluid products - it is a bit of a project to drive out to the shop, so one tends to buy in bulk.

No comments: